Na poczatku zaznacze , ze nie jestem zwyklym klilentem, a internet uzywam glownie do pracy. Zajmuje sie IT profesjonalnie od lat i chodz sama siec to nie moja dziedzina to NSX-T postawie :)
Dodam , tez ze patrzac na opinie klientow, mozna nas podzielic na 2 grupy.
1.Oferta ze strony telpol, lacze DSLowe, modemowe.
2.Klienci przejeci po SSI. Ja , i tutaj moge sie wypowiedziec.
W roku 2011 zawarlem umowe z firma SSI. Opcja dotakowe stale zew IP. Od tamtego momentu z laczem nie bylo wiekszych problemow, byly usterki, ale je naprawiono. Z racji pracy mialem zestawione VPNy po calej Polsce i mialem tez stycznosc z innymi operatorami. Najczesciej usterki byly po drugiej stronie.
W roku 2016 SSI zostaly przejete przez Telpol.
Krotko pozniej zmienilem prace i juz zajmuje sie srodowiskiem miedzynarodowym. Lacze w chorzowie, zmienilo troche dla mnie znaczenie. Zmienily sie uslugi poczta,VPNy,CA,monitoring, system zgloszen i wiele innych. W tym czasie tez zmieniono predkosc do 100Mb/s w tej samej cenie. Na poczatku to dzialalo nawet fajnie. Chodz przyznam ze deklarowane 100Mb/s symetryczne, bylo do uzyskania na UDP, na TCP 35-40Mb/s.
Od 6 lat mieszkam we Wroclawiu i tu tez mam zestawione lacze VPN. Ktoregos pieknego dnia lacze padlo.
Podczas pierwszej diagnostyki od razu cos dziwnego wyszlo. Lacze pojawialo sie i znikalo.
Gdy dzialalo
Tracing route to [188.]
over a maximum of 30 hops:
1 4 ms 2 ms 9 ms 172.26.10.1
2 2 ms 2 ms 1 ms 192.168.9.3
3 2 ms 2 ms 4 ms 192.168.2.7
4 18 ms 20 ms 20 ms rs1.ssnet.pl [31.133.16.1]
5 20 ms 14 ms 9 ms 82.10.48.185.ip4.epix.net.pl [185.48.10.82]
6 16 ms 16 ms 16 ms finemedia.plix.pl [195.182.219.116]
7 22 ms 16 ms 19 ms host-188-122-4-34.finemedia.pl [188]
Trace complete.
A chwile pozniej
Tracing route to [188]
over a maximum of 30 hops:
1 <1 ms 2 ms <1 ms 172.26.10.1
2 4 ms 3 ms 5 ms 192.168.9.3
3 3 ms 2 ms 3 ms 192.168.2.7
4 3 ms 6 ms 2 ms rs1.ssnet.pl [31.133.16.1]
5 3 ms 4 ms 3 ms 82.10.48.185.ip4.epix.net.pl [185.48.10.82]
6 * * * Request timed out.
7 * * * Request timed out.
Mysle co jest grane.
Sprawdzam polaczenie z drugiej strony.
Jak dziala
Tracing route to [31.133]
over a maximum of 30 hops:
1 6 ms 2 ms 5 ms 172.26.12.1
2 <1 ms <1 ms <1 ms partynice-gw.finemedia.pl [188.122.7.254]
3 14 ms 14 ms 14 ms telpol.plix.pl [195.182.218.234]
4 14 ms 14 ms 14 ms host-n4-95-102.telpol.net.pl [83.242.95.102]
5 31 ms 28 ms 29 ms host-n4-95-186.telpol.net.pl [83.242.95.186]
6 20 ms 27 ms 25 ms rtrn.ssnet.pl [31.133.18.254]
7 14 ms 14 ms 14 ms r2-r3.ssnet.pl [31.133.16.94]
8 15 ms 21 ms 16 ms 31.133
Trace complete.
I jak nie
Tracing route to [31.133]
over a maximum of 30 hops:
1 <1 ms <1 ms <1 ms 172.26.12.1
2 <1 ms <1 ms <1 ms partynice-gw.finemedia.pl [188.122.7.254]
3 * * * Request timed out.
Pisze do obu operatorow, jedni nadaja na drugich ze to ich wina. Jednak Finemedia przeslala dane , a telpol w kulki leci.
Tutaj dodam dla zainteresowanych, jak dziala internet w PL ( I nie tylko )
Dostawcy internetowi robia sobie siec wlasna, czy to Telpol, Vectra, UPC, PLUSGSM itd. Jednak musza sie jakos laczyc z innymi operatorami. Takie wezly to NOC. Miedzy operatorami telpol i Finemedia byl w sumie jeden wezel czy dwa, obaj mieli routery w tym samym NOC, EPIX i PLIX.
Pisalem do obu NOC znajdujacych sie po drodze, nawet dzwonilem, co nie jest takie latwe.
Okazalo sie , ze szpece w TelPolu rekonfigurowali siec, zapewne po przejeciu SSI. Jednak zrobili taka partanine, ze jeden z adminow NOC smial mi sie do sluchawki. Oczywiscie nie mogl powiedzie ktory to operator itd. Latwo mozna sie bylo domyslic. Okazalo sie ze router telpolu rozglasza trasy, jednak pozniej ich nie swiadczy.
Moj drugi operator tak to podsumowal
“Panie K. nie ma co PLIXa do tego dłużej mieszać. PLIX już pomógł w diagnozie problemu i wskazał że telpol okresowo nie odpowiada na zapytania ARP i stąd problem z dostępnością ich sieci w węźle PLIX, mimo że swoje trasy nadal rozgłaszają. Operator węzła PLIX nie może nic więcej zrobić, to po stronie uczestników węzła leżą chęci do współpracy.
Ja ze swojej strony mogę jedynie całkowicie wyciąć otrzymywanie ich (TELPOLu) tras poprzez ten węzeł i to z pewnością rozwiąże problem dostępności, natomiast z dużym prawdopodobieństwem pogorszy to jakość połączenia do nich bo wtedy cały ruch na tej trasie poleci przez zagranicę. My ze swojej strony nie mamy żadnego interesu w tym, aby utrzymywać aktualny status. Jeżeli telpol z Panem nie współpracuje w tym zakresie (a rozumiem, że jest Pan również ich klientem w innej miejscowości), to pozostaje Panu złożenie oficjalnej reklamacji do nich lub obejście problemu u nas, przez puszczenie ruchu przez zagranicę ze wszystkimi tego konsekwencjami. Także jeżeli brak jest jakiegokolwiek kontaktu to prosiłbym jedynie o informacje jaka jest Pana decyzja, wytniemy ich trasy od strony PLIXa na naszym routerze brzegowym i będzie po temacie.”
Operator telpol zostal wyciety na wezle. Po czym ta. ku. Firma napisala maila. Problem usunieto.
Moja odpowiedz byla dosc emocjonalna
Prosze Pana,
aby klamac trzeba przynajmniej sie postarac.
FineMedia wyraznie poinformowala, ze wycina was z PLIXa. Jak tylko to zrobili lacze zaczelo dzialac. Niestety zmienila sie trasa ( co jest logiczne )
Moj drugi operator tez juz nie wytrzymal
“"Oj Panowie, temat który trwa od czerwca.... naprawdę tak przykro się to czyta... Czy naprawde przez 6 miesięcy nie da się naprawić odpowiedzi na ARP ? A skoro nie (choć nie wiem czemu) to czy naprawdę nie da się zmienić kierowania ruchem, aby po prostu pchać to na inny styk gdzie Wasz router potrafi odpowiadać na ARP ? Przecież to są 3 polecenia na krzyż na routerze. A na końcu tego wszystkiego klient, któremu mamy wyglądać na poważnych operatorów i w cale on nie musi rozumieć że to tylko jeden z operatorów jest zwyczajnym paprokiem.......”
Przez 6 miesiecy nie mialem internetu jaki potrzebowalem.
To oczywiscie skrot. Firemka przyznala mi chyba 20zl odszkodzowania. Ale spokojnie , prosze sie o pozew.
Pisalem tez do UKE I mam ich opinie.
Obecnie przez miesiac nie mam wogole juz internetu. telpol juz nie odpowiada na maile. Dostaje tylko autoresponder jak z wakacji.
“Witam,
Dzięujemy za kontakt.
Potwierdzamy otrzymanie od Państwa wiadomości.”
W 2011 podpisalem umowe o swiadczenie uslug internetowych z firma Slaskie Sieci Internetowe.
Waznym punktem tej umowy, bylo wykupienie zewnetrznego IP. W tamtym okresie firma SSI, miala dwie opcje. Pierwsza dostep do internetu za NATem oraz druga zewnetrzny staly adres IP. Byla to platna jednorazowo opcja.
Podczas instalacji poinformowano mnie jaki bede mial adres IP. Wazne jest to ze adres byl ustawiony statycznie od tego dnia i tak bylo przez lata. Moj IP nie ulegl nigdy zmianie.
W roku 2016, firma SSI zostala przejeta przez firme TelPol. Warunki umowy mialy pozostac takie same. Bylo tak, do zeszlego miesiaca. Podczas czestych usterek sprzetu, firma dokonala modyfikacji wew. wlasnej infrastruktury. Wedlug moje wiedzy zastapili lacze radiowe znajdujace sie na dachu budynku, laczem modemowym (xDSL chyba). Oczywiscie firma nie powiadomila mnie o planowanej zmianie i przygotowaniu sie. Problem w tym, ze moj adres IP przestal dzialac. Z rozmowy z technikiem dowiedzialem sie ze na nowym sprzecie ustawienie tego adresu bedzie trudne i ze musi porozumiec sie z szefostwem. Od tamtej pory nie mam odpowiedzi na pisma wysylane do TelPolu. Wstepnie , firma uznaje ze nie mam stalego adresu IP, ze mialem wykupione tylko zew. Jednak moj IP nigdy sie nie zmienil zgodnie z umowa z SSI.
Sprawa znowu trafi do UKE I chyba tym razem nie odpuszcze.
Dla zainteresowanych , wczoraj zalaczylem zew. Monitoring.
1.Moj IP
2.Chyba glowny router telpolu
3.Router posredni dla mojego IP.
https://stats.uptimerobot.com/nN92MuGKVP
Firma, krzak, nawet nie maja systemu zgloszen, brak numeru zgloszenia , ciaglosci korespondencji. Masakra
Gdy im przesylalem dane z monitoringu, to mialem wicej infomracji niz oni.
Dlatego , czytajac komentarze innych osob, moge przypuszczac , ze porada prosze zresetowac problem jest u Pana/ni wynika z tego ze oni poprostu monitoruja tylko routery, nic wiecej nie widza.
Wiec czy polecam, tak oczywiscie ???? Ile sie mozna o sieciach nauczyc, zdobyc nowe kontakty oraz doswiadczenia.
Czekam tylko na 5G w rejonie i znikam.
ZaletyDzieki partactwu tej firmy wiele sie nauczylem o Internecie w Polsce, zdobylem tez kontakty do ciekawych osob.
WadyCala ta firma jest wada.
Miejscowośćchorzów